top of page

Zainteresował Cię temat ? A może jest coś innego o czym chciałbyś poczytać ? Podsyłaj tematy tutaj.

Szukaj
Magda Kaczor

Rezultaty sondy sen w czasie izolacji społecznej.

Zaktualizowano: 12 lut


wyniki w komputerze

Szanowni Państwo,


Zgodnie z obietnicą przedstawiam Państwu wyniki badania sondażowego, które przeprowadziłam w czerwcu 2020 dotyczącego wpływu zmian w śnie i funkcjonowaniu dzieci związanych z ograniczeniami spowodowanymi pandemią COVID-19.

W badaniu wzięło udział 557 osób, które wypełniły kwestionariusz online. Kompletne dane uzyskałam w przypadku 533 dzieci i te zostały wzięte pod uwagę ( w tym 281 dziewcząt i 252 chłopców). Uwzględniłam dane dzieci od 0 do 18 roku życia. 41 rodziców podało, że dzieci korzystają z edukacji domowej, 10 wskazała na indywidualny tok nauczania w domu, 5 - indywidualny tok nauczania w szkole, 1 – ośrodek socjoterapii, 6 – nie dotyczy. Pozostałe dzieci uczęszczają do szkoły/ przedszkola z klasą. Przeważająca większość dzieci dotychczas nie leczyła się z powodu zaburzeń snu (96,6%), a ponad 90% nigdy nie miało kontaktu z psychiatrą. Około 15% dzieci przyjmuje leki, przeważnie przeciwalergiczne. Blisko 80% dzieci uwzględnionych w badaniu nie cierpi na choroby przewlekłe.


Po analizie danych uzyskanych od Państwa okazało się, że ograniczenia wprowadzone pomiędzy marcem a majem 2020 w Polsce nie pozostały bez wpływu na funkcjonowanie i sen dzieci. Zaobserwowałam, że u statystycznie istotnej grupy dzieci doszło do przesunięcia pór zasypiania. Były to przede wszystkim dzieci, których rytm we wcześniejszym okresie był inny w dni robocze, a inny w dni wolne od pracy. Podobnie było z budzeniem – bez względu na wiek osoby, które wstawały wcześniej regularnie przeważnie utrzymały lub nieznacznie zmieniły swój rytm, a osoby ze zmiennym rytmem weszły w rytm weekendowy przez cały tydzień. Jak się można było spodziewać młodsze dzieci przeważnie wstawały wcześniej (6-8), nastolatki miały opóźniony rytm budzenia (10-14). Co ciekawe w trakcie ograniczeń grupą, u której można zaobserwować wydłużenie czasu snu były dzieci uczęszczające do szkoły podstawowej. Ich całkowita długość snu była zbliżona do długości snu dzieci przedszkolnych (około 2/3 dzieci spało 11 godzin na dobę, około 1/3 dzieci spała 9 godzin).


Zmiany w trybie życia odbiły się również na samopoczuciu dzieci. Znacząco zwiększył się średni czas ekranowy. Nie miało to bezpośredniego przełożenia na obserwowaną senność w ciągu dnia. Z danych wynika jednak, że zwiększone korzystanie z urządzeń multimedialnych (zwiększenie czasu korzystania powyżej 3 godziny bez względu na obiektywną długość) miało przełożenie na wzrost drażliwości i zaburzeń koncentracji uwagi wśród młodych ludzi. Z kolei obserwowana senność była związana ze spadkiem codziennej aktywności fizycznej, szczególnie u dzieci, które były dotychczas bardzo aktywne. Zaburzenia koncentracji uwagi częściej dotykały dzieci, które zaczęły się później kłaść spać.


Podsumowując:

· Ograniczenia od marca do maja 2020 wpłynęły na funkcjonowanie i sen dzieci

· Część dzieci istotnie opóźniła pory zasypiania i wstawania

· Wydłużenie czasu snu było widoczne głównie w grupie dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej

· Część dzieci, która wcześniej miała nieregularny rytm snu weszła w tryb weekendowy

· Wydłużony czas ekranowy powodował drażliwość

· Późniejsze kładzenie się spać miało wpływ na problemy z koncentracją

· Zmniejszenie aktywności fizycznej skutkowało sennością w ciągu dnia.


Pozostawiam Państwa z wynikami. Warto zwrócić na nie uwagę w kontekście własnych pociech, może któraś z obserwacji przyda się Państwu w regulacji rytmu własnej rodziny.


Jeszcze raz serdecznie dziękuję uczestnikom badania za pomoc w jego realizacji.

Comments


bottom of page